Email marketing

E-mail marketing kan være et meget effektivt værktøj for virksomheder, da det giver dem mulighed for at nå ud til deres kunder og potentielle kunder direkte på en måde, der er nem, hurtig og relativt billig. E-mail marketing er kendt for at være den klart mest profitable markedsføring investering, som man kan foretage sig, målt på kroner og øre.


Introduktion til Email marketing

E-mail-marketing er brugen af ​​email til at promovere produkter eller tjenester, samt fremme kundeloyalitet. Det er en form for markedsføring, der kan gøre kunderne på din email-liste opmærksomme på nye produkter, rabatter og andre tjenester. E-mail marketing er et af de mest effektive og populære marketingværktøjer.

Det kan altså spille en central rolle i din 
marketingstrategi med leadgenerering, brandbevidsthed, opbygning af relationer eller at fastholde kunderne engagerede mellem køb gennem forskellige typer marketing emails. Det er derfor vigtigt at forstå at email marketing kan spille en vigtig og central rolle i din markedsføringsstrategi. (Mailchimp, Email marketing).

Fordele ved email marketing

E-mail-marketing kan hjælpe dig med at engagere dit publikum, samtidig med at det fører trafik til din blog, sociale medier eller andre steder, du gerne vil have folk til at besøge. Du kan endda segmentere dine e-mails og målrette mod brugere efter demografi, så du kun sender folk de emails, de ønsker at se mest.

E-mailmarketing giver dig også mulighed for at køre A/B-tests af en emnelinje eller opfordring til handling for at identificere den bedste meddelelse.

Email marketing er en form for owned media. Det vil altså sige at virksomheden selv er ejer og afsender af mediet emails. Owned marketing er den form for marketing som er den mest personlige, hvorfor dette er et godt medie til at opbygge relationen til kunderne og øge kundeloyalitet.

Ulemper ved email marketing

Selvom email marketing virker som den perfekte måde at nå ud til kunder, skabe nye kundeemner og udvikle vigtige forretningsforbindelser, er der også en række ulemper.

Her er nogle af de væsentlige ulemper ved email marketing, tryk for at læse mere:

Spam:

Vores indbakker er fyldt med værdiløse e-mails som “Tab 25 pund på to uger” eller “Stor rabat her.” De fleste af disse ender i spam-mappen og bliver aldrig set, hvilket gør dem spild af tid for afsenderne.

Størrelse:

Hvis en e-mail er for stor, tager den for lang tid at indlæse, og kunden mister interesse, hvilket kan koste forretning.

Engagement:

Mange tilmelder sig baseret på én annonce, men forbliver ikke engagerede. Uåbnede e-mails og afmeldinger stiger, hvis du ikke konstant fanger opmærksomheden.

Design:

E-mails skal fungere på tværs af enheder. Dårligt designede e-mails ser rodet ud, mangler billeder eller virker som spam, hvilket irriterer modtagerne.

Konkurrence:

E-mail-marketing er populært, så det kræver stærke budskaber eller kampagner for at skille sig ud i indbakken.

Kunderejsen

Email marketing giver dig mulighed for at ramme og supportere dine kunder og leads gennem de forskellige stadier i kunderejsen. Det er ikke blot en nyhedsbrevs-kanal, men også et værktøj til at tale direkte ind i modtagernes behov, hvad enten der er tale om en potentiel kunde, der søger inspiration til det første køb, eller en tidligere kunde, der skal motiveres til at vende tilbage.

Du kan f.eks. vise modtagerne relevante produkter, inspirere dem til at fortsætte kunderejsen via abandoned cart-mails eller kommunikere aktuelle tilbud og kampagner, som kan øge købsmotivationen hos dine modtagere.

3 vigtige automation flows

Et af de mest vigtige og hyppigste automation flows er velkomstmails. I denne mail byder virksomheden velkommen og fortæller gerne lidt om deres brand og deres værdier. Derudover indeholder velkomstmails ofte et lokkekald, som man være i form af f.eks. en rabatkode eller et gratis produkt med første ordre.

Abandonded cart

I dette automation flow får kunden en påmindelse om at de har lagt nogle varer i kurven uden at gennemføre ordren. Med denne mail ønsker man altså at lokke kunden tilbage til kurven. For at give kunden det sidste skub anvendes ofte trustpilot, produkt anmeldelser eller rabat i denne mail.

Back in stock

Dette flow fortæller kunden at det produkt de var interesseret i er tilbage på lager. Med denne mail er der stor sandsynlighed for køb, da kunden selv har efterspurgt denne vare. Udover selve “back in stock”, kan der i mailen også indgå cross sell eller up sell med et anbefalet lignende produkt der er på lager.


Klar og tydelig strategi

For at man skal lykkes med email markedsføring, så er det vigtigt at man har en klar og tydelig strategi. Og hvordan får man så det? Det gør man ved at have en god tone of voice, anvende udvalgte platforme, inddele kunder i segmenter og levere budskabet på de bedste måder alt efter dag og tid.

Segmentering i e-mail marketing er processen med at opdele dine modtager i mindre grupper ud fra fælles karakteristika eller adfærd. Dette giver dig mulighed for at sende målrettede og personlige mails til bestemte grupper af mennesker i stedet for at sende den samme besked til hele din email-liste.

Der er flere fordele ved at bruge segmentering i e-mail marketing:
Øget engagement: Segmenteret emails
har i gennemsnit en 14.32% højere open rate og 100.95% højere click rate ifølge et studie baseret på over en milliard sendte e-mails foretaget af Epsilon. Dette skyldes, at segmenterede e-mails bliver mere relevante for modtageren, hvilket fører til højere engagement.

Problem

Case virksomhed: Bruun Kola

“Hvordan kan Bruun Kola øge deres brand awareness, fastholde kunderne og styrke kundeloyaliteten ved hjælp af en målrettet e-mail marketing-strategi?”


Anbefal en email marketing kampagne incl. målsætning og hvordan resultatet kan måles for Bruun Kola og producer tre email marketing produkter, der understøtter ovennævnte email marketing kampagne.

Kompetencer og værktøjer

Til at løse min opgave har jeg brugt Klaviyo, som er et e-mailmarketingsystem udviklet specifikt til e-commerce. Systemet udmærker sig ved at levere en stor mængde data, som gør det muligt for dig hele tiden at analysere på og forbedre din indsats. Her har jeg opsat en testkonto og forbundet den med min Shopify konto lavet for Bruun Kola.

Leadgenerering

Til at lave min leadgenerering har jeg anvendt Klaviyo og brugt signup formen pop-up. Her har jeg opsat en teaser, email opt-in, profile info og success. Jeg har valgt at holde temaet i samme stil som selve hjemmesiden, for at skabe en sammenhæng og genkendelighed.

I forhold til display har jeg valgt timingen “based on rules”. Her har jeg indstillet min pop-up til at blive vist efter kunden har været 6 sekunder på hjemmesiden.

I forhold til targeting har jeg indstillet pop-up’en til at skal vises til alle besøgende. Her kan man også vælge at det kun skal være nogle besøgende, der ikke allerede har tilmeldt sig mm. Jeg har valgt alle visitors pga. den valgte målgruppe og i forvejen lave kendskabsgrad og loyalitet. Jeg har dog valgt at rabatten ikke skal vises hvis man er i kurven, da men her allerede er tæt på en handling.

Automation og velkomstflows

Til at lave mit velkomstflow, har jeg opsat et automation flow i Klaviyo.

Først har jeg opsat en trigger, hvor jeg segmenterer i dem der skriver sig op, så dem der har handlet eller har startet checkout ikke modtager disse mails. De bliver derimod flyttet i et andet mere passende flow.

Derefter har jeg opsat forskellige conditional splits. Nedenfor ses det første split, hvor at der inddeles i om personen der tilmelder sig nyhedsbrevet har handlet indenfor det sidste døgn eller ej. Her anbefales maks et døgn, men mindre kan også være passende.

Et andet split jeg har opsat handler om hvilken kanal kunden har tilmeldt sig ved det kan være alt fra en konkurrence, få x rabat eller alm. sign up forms.

I delen af flowet nedenfor kan det ses at jeg har lavet Email “Velkommen + 15% rabat” og sat denne live. Dette er emailen der sendes til kunder der har tilmeldt sig via leadgenereringen jeg har opsat ovenfor.

“Velkommen til” emailen er til de kunder der har tilmeldt sig på anden vis en leadgenereingen.

Efterfølgende har jeg opsat og designet velkomstmailen inde i Klaviyo.

Kampagne mail

Jeg har oprettet og designet en kampagnemail i Klaviyo.

Jeg har valgt at holde kampagnemailen i samme design, stil og farver som min velkomstmail, for at skabe en sammenhæng.

Som metode til at opbygge min kampagnemail, har jeg anvendt PZL-metoden, hvor jeg første introducerer problemet og zoomer ind i andre problemer der kan være ved problemet. Til sidst præsenteres løsningen på disse problemer og udbyttet.

Andre vigtige ting ved copywriting

Når man taler om copywriting er de 5 awareness niveauer meget relevante.

Ubevidste Ulrik (er ubevidst omkring det hele)

Problem Pernille (ved de har et problem, men ved ikke at produkter kan løse det)

Løsnings Linda (er klar over problem og leder allerede efter en løsning)

Produkt Per (ved hvilket produkter der sælges, ved (ikke) han har brug for det)

Bevidste Bent (har bare brug for det rigtige tilbud for at slå til)

Og hvorfor er de så det? Hvis man kun har fokus på egenskaber, rammer man kun niveau 5 og måske 4. Det er derfor vigtigt at have fokus på udbytte og fordele, da man så ender med at kommunikere helt ned til niveau 2.

Til at supplere PZL-metoden har jeg også brugt Hvad så?-metoden til at komme frem med en løsning. Metoden går ud på, at stille spørgsmålet“hvad så?” indtil du finder udbyttet, som læseren skal have.

Klik her for at se hvordan jeg har brugt Hvad så? – metoden.

Det er en gavekurv med Bruun Kola

Hvad så?

Ja, så indeholder den flere varianter af lokale håndlavet sodavand.

Hvad så?

Så kan modtageren nyde forskellige unikke smagsoplevelser.

Hvad så?

Så kan det bruges som en eksklusiv værtindegave, der skiller sig ud fra almindelige gaver.

Hvad så?

Så vil værten føle sig forkælet med noget særligt og håndlavet, der ikke findes i alle hjem.

Hvad så?

Så kan det skabe en mindeværdig aften med smagning af sodavand, som både værten og gæsterne kan nyde sammen.

Emotionelle triggers

Emotionelle trigger bruges IKKE alene, men oftest i sammenhæng med andre metoder. F.eks. ‘PZL’ eller ‘Hvad så?’ metoderne.

I mailen har jeg anvendt emotionelle triggere, til at fremtvinge nogle bestemte følelser i kunden der læser mailen. Disse har jeg både indarbejdet i emnelinjen men også i selve mailen. I emnelinje skal det gerne være kort og tydeligt, så kunden får lyst til at trykke ind på mailen.

Grafiske elementer

Når man taler om grafiske elementer er der ingen ‘regler’ men, del teksten op, så den er let at læse. Hav derudover altid en knap (CTA) så kunden ikke behøver scrolle for meget.

Det er meget vigtigt at designet og opbygningen af mailen er gennemtænkt med mobilen i fokus, da 80% af alle åbner deres mails på telefonen (Katrine Svanborg, Team Lead hos Peotype).

Løsning

Jeg har opsat en leadgenerering med en freebie til Bruun Kolas webshop ved brug af Klaviyo.

Jeg har valgt typen pop-up, der kommer op midt på siden. Som nævnt har jeg indstillet den til at komme op efter 6 sekunder, da jeg på den måde rammer mere engagerede kunder. Hvis pop-up’en kommer lige med det samme, så risikere man at kunden krydser den med det samme og i værste fald bliver irriteret og lukker siden.

Lukker man pop-up’en ned, så har jeg oprettet en teaser, der ligger nede i bunden. Denne følger med på næsten hele hjemmesiden, og hvis man trykker på denne, så vil pop-up’en komme frem igen. Teaseren har jeg valgt er en lille pakke, så man får indtrykket af at der ligger en gave og venter på en.

Når man snakker om en Freebie betyder det at man tilbyder noget værdifuldt i bytte for deres tilmelding. Det er vigtigt at man matcher freebien med målgruppen.
F.eks. “Jeg har brug for produktet, men venter på det rigtige tilbud. Her kunne en freebie være: “Hardcore procent/kronerabat”.

Jeg har valgt at freebie’en skal være 15%. Grunden til dette er, at målgruppen er meget bred, og Bruun Kola har en lav kendskabsgrad. Derfor ønsker jeg at tiltrække nye leads med en rabatkode, så de forhåbentlig bliver kunder. Når kunden har indtastet sine oplysninger, vil der dukke en tillykke pop-up med en rabatkode.

Lovgivning og consent

For at få denne rabat skal man give nogle oplysninger. Her har jeg valgt navn, mailadresse og fødselsdag. Hvis man beder om for mange oplysninger i første omgang, så kan dette virke intimiderende og uoverskueligt for kunden. Derudover er det vigtigt at man ikke skriver at kunden får noget gratis, da de netop afgiver sine oplysninger for det.
Ifølge lovgivningen skal samtykket være specifikt, informeret, frivilligt og utvetydigt. Jeg skriver derfor i bunden af email opt-in’en at man automatisk tilmelder sig nyhedsbrevet. Udover dette informeres om hvad dette indholder og at samtykket til en enhver tid kan trækkes tilbage. Hvis ikke samtykket kan dette, er samtykket ikke gældende.


I Klaviyo har jeg opsat et flow, som er det kunden modtager når de tilmelder sig nyhedsbrevet. Her har jeg valgt at lave 3 forskellige velkomst mails alt efter hvilken kunde der er tale om hvilken platform kunden kommer fra.

Som det første har jeg opsat en trigger, så det kun er kunder der har startet checkout eller allerede har købt, der får en velkomstmail. Hvis en kunde har det, bliver de en del af et andet automation, der vil være mere relevant, f.eks. abandonded cart.

Herefter har jeg opsat et conditional split, hvor jeg inddeler i om man har købt indenfor det sidste døgn eller ej, når man tilmelder sig. Har man det, så får man en velkomstmail, hvor der samtidig takkes for købet. Herefter vil man igen blive koblet på et andet mere passende automation flow, som nævnt ovenfor.
Har man ikke handlet, så modtager man en normal velkomstmail. Denne kan i dette flow se ud på to forskellige måder, alt efter hvilken platform man har opgivet sin mail på.

Ved “Velkommen+15% rabat” vil man modtage hvis man har tilmeldt sig via min leadgenerering ovenfor og så modtager man derfor den valgte freebie på 15%.


Ved “Velkommen til” vil man modtage en almindelig velkommen mail uden en freebie.


Herefter følger 3 forskellige mails. Jeg har opsat til at der skal gå 3 dage mellem velkomstmailen og den næste mail, som indeholder en UPS, som fortæller lidt om hvad der sælges. Herefter ventes igen 3 dage og så modtager kunden en form for inspirationsmail. Så ventes yderligere 4 dage og så modtager kunden en mail der indeholder en form for kundeservice, hvor man tilbyder sin hjælp og evt. anvender trustpilot anmeldelser.


Til højre for har jeg udarbejdet en velkomstmail. Denne mail passer til email “Velkommen + 15% rabat” i flowet ovenfor. Det er derfor en velkomstmail der indeholder en rabatkode på 15%.

Jeg har valgt at personalisere mailen, for at opbygge en relation mellem Bruun Kola og kunden. Dette sker ved at når man modtager mailen vil stå “Kære “dit navn” i stedet for “kære vedkommende”. “Kære vedkommende” er blot sat op i tilfælde af at kunden ikke oplyser sit fornavn.

Herefter har jeg lavet en lille tekst hvor jeg takker for at kunden har valgt at blive en del af holdet. Efter dette kommer kundens rabatkode, som jeg har gjort nemt tilgængeligt og tydeligt for kunden i mailen.

Efter rabatkoden har jeg valgt at vise en CTA knap og en nyhed, her Bruun rom.

Nederst i mail har jeg indsat Bruun Kolas sociale medier, så kunden også har mulighed for at følge med her eller lade sig inspirere.

Allernederst i mailen har jeg lavet en mulighed for at afmelde sig nyhedsbrevet igen. Da det er lovpligtigt, at man altid skal kunne trække sit samtykke tilbage.

Jeg har under udarbejdelsen af mailen haft fokus på at mailen skal være designet til både desktop og mobil format. Dog har jeg haft fokus på at langt størstedelen åbner deres private mails på mobilen, hvorfor det er vigtigt at det grafisk ser ud som ønsket.


Målgruppe og design
Jeg har valgt at bruge den samme skabelon som til velkomstmailen, for at skabe en tydelig sammenhæng og genkendelighed for kunden. Målgruppen for denne mail er endnu engang meget åben, da Anders Bruun selv udtaler at alle kan drikke Bruun Kola. Derfor har jeg valgt at vinkle mailen til at Kolaen og gavekurve skal bruges til en fest, hvor målgruppen er lige præcis dem du inviterer. Jeg har valgt at anvende en del forskellige grafiske elementer og meget space mellem alle elementerne, da 70% kun skimter deres mails (Katrine Svanborg, Team Lead hos Peotype). Derfor skal det være meget overskueligt og tydeligt hvad man vil fortælle og hvad udbyttet er for kunden.

PZL-metoden
Mailen er opbygget efter PZL metoden, hvor jeg først introducere problemet, men også zoomer ned i tilhørende problemer. Her er hovedproblemet at det kan være svært at finde den perfekte værtindegave, men at det (zoom) også kan være akavet at komme med den samme standardkurv og ud og finde gaven i sidste øjeblik. Til sidst fortæller jeg altså at kunden at Bruun Kola har løsningen i form af at de kan levere unikke gavekurve direkte til døren.

Emotionelle triggere
I mailen har jeg også valgt at indskrive nogle forskellige emotionelle triggere. Jeg taler til frygten og FOMO i form af at man ikke vil gå glip af at give den perfekte værtindegave. Tilsvarende frygt for at man kommer med den samme standardkurv som alle andre.

Emnelinje
Emnelinjen til denne kampagnemail lyder “Gå ikke glip af at give den perfekte værtindegave!

Jeg har valgt at lave emnelinjen kort (30-50 tegn) for at hele teksten vil kunne ses i indbakken. Emnelinjen skal gerne skabe interesse og indeholde en emotionel trigger. Her har jeg valgt at trigge med FOMO, i og med man bliver tvunget til at klikke for at finde ud af hvad den perfekte værtindegave er.


De 3 produkter i kunderejsen

Hvis man kigger på hvor i kunderejsen de 3 produkter er tiltænk, så vil leadgenerering med freebie, hører til opmærksomhedsfasen i kunderejsen. Her vil potentielle kunder præsenteres for værdifuldt indhold for at indsamle deres kontaktinformation.

Velkomstflow + velkomstmail er tiltænkt som en del af overvejelsesfasen, hvor nye leads modtager automatiserede e-mails for at lære mere om virksomheden og produkterne. Det kan dog også bruges i beslutningsfasen hvis det f.eks. er back in stock eller abandonded cart flows.

Kampagnemailen er tiltænkt i beslutnings- og købstrinnet, hvor kampagner og tilbud sendes til varme leads for at motivere dem til at foretage et køb. Man forsøger at engagere eksisterende kunder med nye produkter eller sæsonkampagner. Kampagnemails kan derfor være effektive både til at afslutte et salg og til at vedligeholde relationen til eksisterende kunder.

Opsamling

Ser vi tilbage på hvad problemstillingen lød på så kan Bruun øge kendskabsgraden til brandet ved at tilføje sign-up forms til deres hjemmeside med en freebie som udbytte for at de besøgende afgiver deres informationer. På den måde vil de øge chancen for et køb med det samme, hvis ikke dette sker kan de fastholde kunderne ved at tilmelde dem flows hvori de hele tiden vil blive mindet om Bruun produkterne.

Hvis de formår at skabe et et køb vil de kunne øge konventering- og genkøbsraten. På den måde kan de opnå flere konverteringer, højere kendskabsgrad og forhøjet kundeloyalitet.

Kilder

https://mailchimp.com/marketing-glossary/email-marketing/?

https://vaekst.com/viden/guide-til-email-marketing

Oplæg ved Mette Ramsing, tidligere CRM intern hos Trendhim

Poetype White paper – Sådan får du succes med din Email marketing i 2024.pdf

Oplæg ved Kenneth Dahl, CRM Manager, Trendhim

Poetype White paper – SÅDAN FÅR DU SUCCES
MED DINE AUTOMATIONS i 2023.pdf

Ekstern underviser, Kathrine Svanborg, Poetype.

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.