Marketing simulation “Prøv virkelige situationer: Lær ved at gøre”

En digital marketingsimulering skaber et interaktivt, virtuelt miljø, der efterligner virkelige marketingscenarier. Det adskiller sig fra konventionel forelæsningsbaseret undervisning ved at tilbyde en dybdegående oplevelse, hvor man kan eksperimentere, træffe beslutninger og se konsekvenser af handlinger.

Det overordnet formål med simulation er at få erfaring og præsentere mine kompetencer som ”Marketing Manager”. Det vil sige evnen til at træffe strategiske og taktiske beslutninger for virksomhedens markedsføring samt evaluere og reflektere over resultaterne af disse beslutninger.

De forskellige elementer i simulationen omfatter mange af de forskellige beslutningsprocesser der indgår: Strategiske valg omkring markeder, kunder, konkurrenter mm. Taktiske valg herunder parametermix, valg truffet i forhold til bæredygtighed (ESG-score), analyse af finansielle resultater og virksomhedens situation. Og sidst en refleksion og evaluering af det forhenværende år og de kommende.

Praktisk erfaring: Viser evnen til at anvende teori i virkelige situationer.

Beslutningstagning og problemløsning: Evnen til at analysere data og træffe beslutninger.

Strategisk tænkning: Forståelse af marketingprincipper og evnen til at anvende dem strategisk.

Teamarbejde: Viser evne til effektiv kommunikation og samarbejde med andre.

Analytiske færdigheder: Evnen til at trække meningsfulde indsigter fra komplekse data.

Problem

Hvordan markedsføres en forbrugerelektronik virksomhed globalt i et konkurrencepræget marked karakteriseret ved korte produkt livscyklusser og høj grad af innovation, hvor produktudvikling, timing og succesfuld positionering er afgørende?

Metode og værktøjer

Et værktøj jeg har anvendt er Cesim Business Simulation. Hvor vi er inddelt i teams af 3 personer, hvor der i alt er 12 teams – d.v.s. 11 konkurrenter, som vi har truffet beslutninger i forhold til.

Til at positionere os og træffe alle vores beslutninger har vi anvendt “marketing research”, som beskriver hvad hvert enkelt segment prioritere og foretrækker ved en smartphone. Derudover fik vi hvert år tilsendt et “market outlook”, som beskriver situationen på markedet. Disse to analyser har vi taget udgangspunkt i hver gang vi har truffet en beslutning. Se “marketing research” til venstre.

Vi har udarbejdet en logbog der skal bruges til at skabe overblik over følgende:

De strategiske valg, taktiske valg, bæredygtighed. Samt økonomisk situation. Dette indebærer b.la. overvejelser om Markedsanalyse, målgruppevalg, marketing mix, forecasting mm.

Derudover er der en samlet refleksion.

Marketing-simulationspillet omfatter otte kundesegmenter i to markedsområder og op til seks produkter med varierende funktioner, der kan tilbydes markedet samtidigt. Som deltager starter man en virksomhed uden driftshistorik for at fremme unik strategisk skabelse og eksekvering. Man får et beslutningsværktøj til at prøve forskellige scenarier og analysere resultaterne.

Et andet værktøj som blev udviklet og implementeret til at analysere det kommende år 5, er et AI analyseværktøj. Det kan hjælpe med at analysere forretning og træffe beslutninger omkring det kommende år.
Vi skulle derfor sende 3 prompts til AI værktøjet.

  1. “Hvor høj en salgspris kan vi fastsætte på hver enkelt af vores produkter?”
  2. “Har vores produkt ”X1” nok succes på markederne, til at fortsætte produktionen af modellen?”
  3. “Er vores investeringer fornuftige, og skal vi investere mere repair quality eller battery life og performance?”

Løsning

Markedsføringsstrategi

Kundebehov og præferencer

Noget at det der har været afgørende for vores succes har været at vi har tilpasset vores telefoner, så de passer til kundernes behov og præferencer. Her var en mindre god beslutning en alt for høj introduktionspris.

Chancer og risici på et marked i konstant udvikling

En af de vigtigste læringer jeg tager med mig fra denne simulation er chancerne og risici ved et marked i konstant udvikling. Mellem år 2 og 3 tog vi ikke de store chancer, hvilket betød at vi ikke så den store udvikling. Modsat tog vi en stor chance mellem år 4 og 5, hvor vi lancerede et nyt produkt, hvilket resulterede i at vi endte med at vinde markedsandele og ende som nr. 2. i hele simulationen.
Læs mere om hvilken betydning de enkelte valg har haft for vores virksomhed i logbogen til venstre.

Markedsføring og investering

Gennem årene har vi øget vores investeringer i markedsføring og distribution betydeligt. Dette har også vist sig at være en kæmpe fordel og øge vores salg markant.

Derudover har vi investeret i datahåndtering og performance og battery life. Læs mere om hvorfor vi har truffet de enkelte valg i vores logbog til venstre.

Hovedmålet var at maksimere shareholder value. Dette måles ved Share price. Share price var den samme for hvert hold i begyndelsen af simuleringen, og ændrede sig i løbet af simuleringen i overensstemmelse med holdenes succes på markedet. Beregningen af Share price påvirkes for det meste af indtjeningen. Derudover har niveauet af forskning og udvikling og marketingkommunikation, risikoen i holdets markedsportefølje og holdets beslutningstagning over tid indflydelse på Share price.

Efter år 5 ender vi på en 2. plads når man kigger på Share Price med en score på 232.92.

Share price/aktiekurs er det beløb, det ville koste at købe en aktie i en virksomhed. Prisen på en aktie er ikke fast, men svinger efter markedsforholdene. Det vil sandsynligvis stige, hvis virksomheden opfattes som at klare sig godt, eller falde, hvis virksomheden ikke lever op til forventningerne.

År 1: Her er vores omkostninger markant højere end vores indtjening. 

År 3: Her vender det så vores indtjening stille og roligt blev højere end omkostningerne 

År 5: Vores indtjening endte med at være markant højere end vores omkostninger. 

Billedet ovenfor viser et eksempel fra år 5.

Kilder

Logbog: Marketing Management Simulation

https://www.cesim.com/hubfs/cesimsimbrandintroduction2016.pdf

https://www.novela.ltd/post/what-is-a-digital-marketing-simulation

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.