“Video Vanvid: Nye Opskrifter på Skør Content!”

Hvad er video content?📹

Video marketing en form for markedsføring, hvor video er det bærende element. I video marketing bruger du video i stedet for tekst og stillbilleder til at fortælle og promovere dit budskab. Video content dækker over alt indhold, der distribueres gennem en video. Video content marketing kan bruges på mange forskellige platforme og i mange forskellige sammenhænge.

Hvorfor er video content vigtigt?🧐

Video konvertere og sælger.

👨‍🎓️ 91 % af folk har set en forklarende video for at lære mere om et produkt eller en tjeneste.

🛍️ 82% af folk er blevet overbevist om at købe et produkt eller en tjeneste ved at se en video. 

🙋 89 % af forbrugerne ønsker at se flere videoer fra brands i 2024.

🤩 87 % af forbrugerne siger, at videokvalitet påvirker deres tillid til et brand. 

Har en stor rækkevidde (reach).

📃Listen herunder viser, hvor stor en andel af befolkningen i Danmark mellem 16 og 74 år, der er aktive på de pågældende sociale medier:

  • Facebook: 84%
  • Instagram: 56%
  • Snapchat: 45%
  • LinkedIn: 33%
  • Pinterest: 21%
  • TikTok: 19%
  • Twitter / X: 13%

🫱🏻‍🫲🏾Videoformatet er yderst ”deleattraktivt”: 51% er mere tilbøjelige til at dele video end nogen anden type content.

Video content er profitabelt.

💵 92% af dem som arbejder med videomarkedsføring rapporterer, at video giver en positiv ROI (Return on investment).

🖥 91% rapporterer, at videomarkedsføring har øget trafikken (til virksomhedens andre kanaler –website etc.)

📏Video er målbart.

📹 Video er kommet for at blive. 99% af de som anvender video i markedsføring siger, at de vil fortsætte med det.


Video Marketing Tragt

Inden man går igang med video content er det vigtigt at vide, hvilket stadium af marketingtragten du målretter dig til.

Tilføjelse af video til hvert trin i marketingtragten kan hjælpe med at flytte potentielle kunder gennem tragten hurtigere, samtidig med at de føler sig mere informerede og sikre i deres beslutning om at købe, og dermed opnå konverteringer.

Det er altså forskelligt hvilken slags video der er bedst til hvert trin.

Kompetencer og værktøjer

Produktionsfasen

Der er fire steps i videoproduktionsfasen, første step er at lave en video marketing strategi. Her finder virksomheden ud af hvilke mål og hvilken målgruppe de vil gå efter. De andre steps indebærer bl.a. distribution og effektmåling.

Video Marketing Strategi

Ved strategiudvikling, er mål konkretisering vigtigt. Dette indebærer at indtænke video marketingtragtens stadier i forhold til, hvor i kunderejsen man ønsker at påvirke forbrugerne.

For at ramme en specifik målgruppe inden for tragten, er det vigtigt at undersøge, hvem disse personer er og hvilke sociale medier de anvender.

Kreative krav fastlægges ud fra virksomhedens identitet og retningslinjer, for at sikrer genkendelighed og harmoni.

Tidsplanen omfatter strategiske opgaver, produktionsprocessen og projektets distribution, tilpasset efter budgettet.

Pre/Under/Post Production

Før produktionen af videoerne påbegyndes efter strategien er fastlagt, er det klogt at brainstorme ideer vedrørende indhold, genre, stil og konkurrentaktiviteter. Det kan med fordel skrives i et script, ligesom jeg har gjort.

Under selve produktionen er det essentielt at sikre korrekt lydoptagelse, høj visuel kvalitet, kontrollere lysforhold og style lokationer samt eventuelle medvirkende.

Når de sidste optagelser er fuldført, påbegyndes redigeringsarbejdet. Her skal klippene sammensættes til den endelige video, og diverse effekter kan tilføjes. Afslutningsvis bør en call to action inkluderes.

Video Content Distribution

Owned media er virksomhedens egne kanaler og der hvor de vækster organisk.

Earned media er når forbrugere deler virksohedens content på deres SoMe og noget derved går viralt.

Paid Media er når en virksomhed betaler sider som Facebook for at booste deres opslag, så de derved kommer længere ud.

Effektmåling

Når man skal måle effekten på video content, kigger man tilbage på de mål der blev opstillet i strategien, holder det op mod mediet og vurdere derfra om man har fået den ønskede effekt.

For at måle kendskab: Visninger og klik. Engagement: Fokusér på reaktioner, delinger, kommentarer osv. Et ekstra mål kan være at øge relevante leads. Selvom direkte effekt ikke altid er målbart, kan flere henvendelser og leads i takt med videoens brug indikere succes.

Lyd:

  • Ambient sound: Naturlige lyde omkring os.
  • Dialogue: Samtale.
  • Sound Effects: Lydeffekter til at fremhæve handling.
  • Music: Komponeret lyd til at skabe stemning.
  • Foley: Manuel produktion af hverdagslyde med brug af forskellige fysiske effekter.

Jeg har fjernet den originale lyd fra begge af videoerne og tilføjet musik i stedet. Dette valg blev truffet for at undgå baggrundsstøj, samt at lydbølger preller af overflader og skaber ekko. Da lydbølger reagerer forskelligt på forskellige typer overflader.

Ydeligere har jeg gjort brug af lydeffekter, som lyden af torden, for at skabe en stemning, spænding og understrege den næste handling.

Lys:

Jeg har brugt forskellige former for lys, primært naturligt lys og fill light for at opnå det mest naturlige og realistiske udtryk. Jeg har dog også brugt rim light i en scene.

Dog har jeg i begge videoer brugt funktionen i CapCut “adjust“, hvor jeg har redigeret lyset. Bl.a. ved at skrue helt ned for brightness, lidt ned for shadows og skruet lidt op for vignette. Dette har jeg gjort for at man bedre kan se lyset skinne og reflektere på flaskerne, samt skabe en mere rolig stemning.

CapCut:

Jeg har brugt CapCut mobilappen til at redigere mine videoer. Jeg har bl.a. brugt funktioner som effekter, overgange og lydredigering.

I min produkt video har jeg brugt en funktion kaldet “mask”. Masking er en teknik, der bruges til at skjule, beskytte eller ændre visse dele af et billede eller en video.

Jeg har ydeligere brugt transitions til at gøre overgangene mellem scenerne mere interessante og fastholde seerne.


Løsning


Video scripts

Looping Video

En looping video er en video, der gentager sig selv igen og igen. Looping video kan bruges i alle stadier af kunderejsen og marketingtragten. Videoerne er typisk under 30 sek. og lavet til SoMe kanaler.

Produkt video

 En produkt video er en strategi, hvor virksomheder kan vise sit produkt frem. Mere specifikt kan man vise målgruppen, hvordan de skal bruge produktet, hvilke fordele det har og hvilke problemer det løser for dem.

En produkt video giver god mening for virksomheder, som tilbyder en ny og innovativ løsning, som målgruppen måske endnu ikke har kendskab til.

Min produkt video skal derfor tiltrække kunder, have fokus på Bruun Kolas nye produkt og forsøge at skabe konverteringer.

Kilder

https://bit.ly/487sKwH

https://www.generaxion.com/dk/some-brugere-2024/

https://signafilm.dk/video-marketing-vs-content-marketing-forskellen/

https://signafilm.dk/video-produktion-maal-effekten/

https://signafilm.dk/produktfilm/

https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46771

https://gillespieproductions.com/the-importance-of-lighting-in-videography-and-film-making/

Undervisning fra Helle Eskesen Gode

Undervisning fra Alex Tene

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.